Slovenský folklór nikdy neznel svetovejšie a pôvodnejšie zároveň

26. marca 2017

Slovné spojenie raketový nástup po prvýkrát v histórii nadobudlo svoj skutočný význam až s príchodom Kataríny Málikovej na slovenskú hudobnú scénu. Na nedávnych výročných hudobných cenách Radiohead_Awards_2016 sa totižto stala hlavnou hrdinkou, zatienila ostatných slávnejších hudobníkov a brala ceny, kde sa dalo. Vyhrala nielen kategóriu debut roka, kde to všetci predpokladali, ale taktiež cenu kritikov a cenu v kategórii worldmusic.

Minulý rok vydala mladá speváčka pochádzajúca z Polomky na Horehroní svoj debut Pustvopol. Atavistický názov platne si požičala od lokality v jej rodnom kraji, a práve tajomná, drsná atmosféra prírody, mágia hlbokých hôr a ľudová tvorivosť z tohto prostredia sú vplyvy, ktoré stoja skryté za jej dielom. Pri inšpirácii folklórom to však nekončí. Katka študovala na viacerých vysokých školách hudobnú skladbu, morila sa s experimentálnymi skladateľmi, necháva sa inšpirovať modernou elektronickou hudbou. Výsledok je ohromujúci – Pustvopol je dômyselným a vyzretým amalgánom nespočetných vplyvov, ale hlavne geniálnej imaginácie jeho autorky.

Od prvej skladby albumu je jasné, že budete mať dočinenia s niečím výnimočným. Viachlasý zaklínavý ženský spev vysamplovaný z nahrávky folklórneho súboru sa zrazu začne miešať s ťahavými zvukovými plochami ako od alternatívnej elektronickej kapely a dodáva skladbe zneisťujúcu až strašidelnú atmosféru. Tento princíp sa opakuje na celom albume, hudobné aranžmány vás zavedú do hlbín nevídaných pocitov a vášní. Baladické texty v nezvyčajných a modernistických hudobných hávoch. Zabudnite na juchkanie a vŕzganie huslí. Folklór à la Máliková je katarzná emočná smršť a veľké hudobné dobrodružstvo.

Prvé úspechy žne už aj na medzinárodnom poli. Jej tvorba, najčastejšie škatuľkovaná ako worldmusic, je to ideálne, čo môže zaujať vo svete. Skladby Pustvopolu sú osudovo príťažlivé práve vďaka tomu, že spájajú folklór s elektronikou či modernými skladateľskými prístupmi a jednou ranou zároveň obnažujú jeho pôvodnú surovosť. Slovenský folklór nikdy neznel svetovejšie a pôvodnejšie zároveň.

Počúvanie debutu tejto “učiteľky zo zušky” poskytuje veľkú slasť. Čo je však ešte väčší zážitok, sú koncerty jej osemčlenného ansámblu skladajúceho sa z flautistky Kataríny Turčinovej, huslistu Andreja Turčina, klaviristky Klaudie Kosmeľovej, akordeonistu Ondreja Drugu, huslistky Žanety Mariňákovej, kontrabasistu Janka Tomeka a bubeníka Tomáša Hríbika. Možnosť vidieť ich zohraté a uhrančivé vystúpenie budete mať aj na treťom ročníku Festivalu Hviezdne noci v meste Bytča.