Frigo – kráľ strelcov, Frigo stavia dom + živá hudba Tonus Eos

11. augusta 2017

Pocta Buster Keaton

 

TONUS EOS

Akustické hudobné zoskúpenie z Bytče pod vedením Marty Búšfyovej patrí k dlhodobým spolupracovníkom Hviezdnych nocí. Spolu s hudobníkmi Katarínou Hrtánkovou, Alenou Čičkovou a Petrom Jakubíkom nacvičujú pre festival už tretím rokom hudbu k nemým filmom. Na treťom ročníku sa opäť zhostia produkcie od Bustera Keatona. Na rozdiel od slávnych kapiel, ktoré často tento žáner – zvučenie nemých filmov – odbijú zahratím vlastného repertoáru bez ohľadu na dramaturgiu filmu, Tonus Eos poctivo pripravuje hudobný sprievod reagujúci na dej filmu a posúvajú ich tak umelecky ešte o level vyššie.

 

Frigo – kráľ strelcov

The ‘High Sign’, čiernobiely, 21 min., USA, 1921

Réžia: Buster Keaton, Eddie Cline

Scenár: Buster Keaton, Eddie Cline

Kamera: Elgin Lessley

Hrajú: Buster Keaton, Al St. John, Charles Dorety, Bartine Burkett a ďalší

 

Frigo – kráľ strelcov je veľký krok v kariére Bustera Keatona. Je to jeho debut ako nezávislého filmára. Prvý film, ktorý síce ešte nerežíroval úplne sám, ale ktorý si sám produkoval. Jeho prezentácia na verejnosti, ako to pri prvotinách býva, nebola však bez problémov. Buster film po vyrobení na rok skryl a nechal priestor nasledujúcej snímke Frigo stavia dom. Nemal sa však za čo hanbiť. Ak dokázal Buster už pri svojom debute podať taký obdivuhodný tvorivý výkon, bolo jasné, že svet filmu má dočinenia s novým géniom. Kráľ strelcov je krátky príbeh o mužovi, ktorý nájde v novinách inzerát na „kráľa strelcov“. Na strelnici sa mu vďaka dômyselnému triku podarí zaujať, napriek tomu, že je mizerný strelec a majiteľ ho zamestná. To však ešte netuší, že sa dostal do služby k utajenému gangu, a že ho vzápätí pošlú odpraviť prvú obeť. Problém je však v tom, že muž, ktorého má zastreliť je ten istý, ktorý si ho najal ako bodyguarda. Čaro Busterovej réžie spočíva v precíznom komponovaní obrazu. Používa takmer výhradne len celky. Prvý detail je vo filme použitý takmer v piatej minúte, teda v štvrtine filmu. Práve celok je adekvátny typ záberu na realizáciu vizuálnych gagov, ktoré často pracujú aj s mimozáberovým priestorom (gag so zastrelenou kačkou). Buster nijako netlačí na pílu a svoj humor dávkuje s gráciou a nepopisne. V Kráľovi strelcov je aj vyšperkovaná scéna naháňačky v dome s tajnými priechodmi. Táto scéna je zrejme jeho prvý „dokonalý trik“. Frigo – kráľ strelcov je veľmi úsporne vyrozprávaný a z dnešného pohľadu predbieha aj Busterove neskoršie a slávnejšie filmy, v ktorých sa nájdu hluché miesta. V tomto nie je nazvyš ani jeden záber.

Peter Gärtner

 

Frigo stavia dom

 

One Week, čiernobiely, 25 min., USA, 1920

Réžia: Buster Keaton, Edward F. Cline

Scenár: Buster Keaton, Edward F. Cline

Kamera: Elgin Lessley

Hrajú: Buster Keaton,  Sybil Seely,  Joe Roberts

 

Písal sa rok 1920, nemý film bol na vzostupe a filmová groteska sa tešila veľkej popularite. Americký komik a herec Buster Keaton dovtedy účinkoval v niekoľkých filmoch, no práve v tomto roku sa dočkal aj svojej režisérskej premiéry. Jeho prvotina Frigo stavia dom je dodnes považovaná za jeden z najzásadnejších filmov dvadsiateho storočia. Dej sleduje párik novomanželov Bustera a Sybil. Po svadbe idú postaviť dom, ktorý dostali ako svadobný dar. K stavbe domu sú inštrukcie, podľa ktorých sa dom dá postaviť za týždeň, ak budú poctivo sledovať čísla na jednotlivých súčiastkach. Keď im ale Sybilin ohrdnutý nápadník prepíše čísla, začne sa začarovaný kruh nepodarených situácií. Akčné, na tú dobu neuveriteľne premyslené dejové zvraty a vysoké tempo servírujú napínavú komédiu, dovtedy nevídanú. Keaton opäť využíva svoje kaskadérske schopnosti, ktoré v kombinácii s vtipnými popismi jednotlivých scén, hudby a autentickými nebezpečnými scénami vytvárajú vyše 20 minút nezastaviteľnej zábavy. Práve technicky náročné scény v dobe filmovej grotesky zosobňovali niečo nové, zaujímavé a v neposlednom rade poskytovali veľmi vtipný zážitok. Väčšina scén vo filme nebola robená pomocou modelov, ale boli natočené reálne, presne tak, ako sa stali vo filme. Zaujímavosťou je, že Keaton na tento film čerpal inšpiráciu z edukačného snímku spoločnosti Ford Motor Company o dopredu montovaných domoch, ktorý sa rozhodol sparodovať. Z tohto filmu použil niekoľko motívov. Veľkolepá scéna v závere sa navždy zapíše ako jedna z jeho charakteristických poznávacích znakov a je zároveň predzvesťou jeho fascinácie vlakmi.

Mária Lišková