Kagemuša

2. augusta 2018

Sekcia: Filmový zemepis – japonské osemdesiate

Kagemusha, farebný, 180 min., Japonsko, 1980

Réžia: Akira Kurosawa

Scenár: Masato Ide, Akira Kurosawa

Kamera: Takao Saitó, Šódži Ueda

Hudba: Šin’ičiró Ikebe

Hrajú: Tacuja Nakadai, Cutomu Jamazaki, Keniči Hagiwara, Kaori Momoi, Takaši Šimura, Kamatari Fudžiwara, Micuko Baišó, Daisuke Rjú, Hideo Murota, Hidedži Ótaki a ďalší

Prelom 60. a 70. rokov priniesol Akirovi Kurosawovi, v tom čase už legende japonského filmu, mnoho smútku a trápenia. Hollywoodske angažmá sa skončilo odpornou bodkou a Dodes’ka – den, prvý a posledný film novovzniknutého filmového štúdia s názvom Klub štyroch rytierov, diváci neprijali. V dôsledku všetkých týchto udalostí sa Kurosawa ocitol na dne a pokúsil sa o samovraždu. Práve tento „breaking point“, aby som použil výraz z filmovej hantírky, znamenal začiatok poslednej fázy Kurosawovej kariéry, ktorá sa stretla s mimoriadnym medzinárodným záujmom. Do tohto obdobia spadá aj historický veľkofilm Kagemuša, ktorý produkčne podporili jeho veľkí obdivovatelia George Lucas a Francis Ford Coppola.

Zo snímky priam vyžaruje Kurosawova fascinácia Shakespearom, predovšetkým z postavy tragického hrdinu uväzneného v nemilosrdnom súkolí osudu. Bezmenný zlodej, spočiatku len dočasný dvojník, sa postupom času, vinou svojej role a svojho okolia, stáva svojim vlastným predobrazom a stráca schopnosť rozlišovať medzi oboma osobnosťami. Aby Kurosawa zdôraznil tento introspektívny aspekt rozprávania, vložil do filmu svoje vlastné, expresionisticky ladené skice i viaceré snové scény. Veľkolepá historická freska sa aj vďaka tomuto mimoriadne silnému motívu a výtvarnej originalite neutopila v grandióznom geste ako neskorší Ran.

Kagemuša zároveň navodzuje otázky o premenlivosti samotnej hercovej identity, ktorý sa pohybuje niekde na hranici medzi dvomi svetmi, kde jeden zlý krok môže vyústiť do neprekonateľnej krízy. Zároveň je akousi výpoveďou o moci spoločenskej determinácie, čoho očividným dôkazom je nielen ústredná postava, ale aj nástup novej éry, novej spoločnosti a nového človeka symbolizovaného mušketami.

 

Marcel Šedo