Leto s Monikou

2. augusta 2018

Sekcia: Pocta: Ingmar Bergman

Sommaren med Monika, čiernobiely, 96 min., Švédsko, 1953

Réžia: Ingmar Bergman
Scenár: Per Anders Fogelström, Ingmar Bergman
Kamera: Gunnar Fischer
Hudba: Erik Nordgren
Hrajú: Harriet Andersson, Lars Ekborg, Åke Fridell, Naemi Briese, Dagmar Ebbesen, Åke Grönberg, Sigge Fürst, John Harryson a ďalší

Rok 1953. Ešte chvíľu potrvá, kým sa rozbehne Nová vlna. Naopak, klasickému Hollywoodu už začína dochádzať dych. A Bergman nakrúca Leto s Monikou. Film, ktorý má v jeho filmografii špeciálne postavenie. Nachádza sa niekde na pomedzí raného „skúšobného“ obdobia a jeho strednej zlatej éry. Jedná sa zároveň o medzinárodný hit, keďže v ňom Bergman na tú dobu zobrazil pomerne odvážne nahé ženské telo. Dobové publikum sa hrnulo do kina za nahotou, dostalo však predovšetkým psychologickú drámu pojednávajúcu o prvotnom hriechu a sondu do povahy správania mužov a žien. Film, minimálne vnímavejšiu časť publika, nešokoval ani tak nahotou, ktorej tam vlastne priveľa nie je, ale spôsobom, akým režisér vykreslil charakter hlavných hrdinov, a to najmä ženskej postavy Moniky. Monika nie je len predobrazom ďalších silných postáv v komorných Bergmanových drámach, ale aj celej línie feministických svojbytných žien v kinematografiách nasledujúcich desaťročí. Význam tohto filmu asi najlepšie vystihuje historka, podľa ktorej mal po projekcii filmu vybehnúť z kina iný slávny režisér Jean-Luc Godard a kričať: „Bergman stvoril ženu!“. Tak nejako pôsobí Leto s Monikou aj na nové generácie divákov. Monika bola ženskou postavou, na akú nebolo vtedajšie publikum vonkoncom zvyknuté. Bergman vymodeloval otvorený a nevyspytateľný charakter a nebál sa zdôrazniť jeho negatívne a animálne pudy. Monika je vášňami, malichernými túžbami a pudmi vedená postava a diváka fascinuje a desí zároveň. Mužská postava Harryho pri nej stojí iba ako nejaký sekundant, charakterovo aj sexuálne submisívny muž, ktorý vlastne robí len to, do čoho ho vmanipuluje žena. Dielo dodnes uchvacuje svojou štylistickou čistotou a Bergmanovou schopnosťou s minimálnymi prostriedkami vypovedať tak veľa.

Peter Gärtner