Limonádový Joe aneb Koňská opera

2. augusta 2018

Sekcia: Film a história: 100 rokov československej kinematografie

čiernobiely s farebnými filtrami, 95 min., Československo, 1964

Réžia: Oldřich Lipský

Scenár: Jiří Brdečka, Oldřich Lipský

Kamera: Vladimír Novotný

Hudba: Jan Rychlík, Vlastimil Hála

Hrajú: Karel Fiala, Rudolf Deyl ml., Miloš Kopecký, Květa Fialová, Olga Schoberová, Bohuš Záhorský, Waldemar Matuška, Vladimír Menšík a ďalší

Filmová paródia westernového žánru podľa románu a divadelnej hry Jiřího Brdečku zažila už v čase svojho uvedenia veľký divácky úspech. Kultový status, aký dodnes film požíva, si získal pre dômyselné gagy, absurdný humor (vychádzajúci z poetiky Osvobozeného divadla Voskovca & Wericha či Divadla satiry), herecké výkony (najmä Kopeckého a Fialovej), chytľavé repliky, z ktorých sa stali známe hlášky („Alkohol podávaný v malých dávkách, neškodí v jakémkoliv množství.“) a hudobné výstupy. Ako si všíma historik Petr Szczepanik, predchádzal mu krátkometrážny animovaný film Árie prérie z roku 1949, realizovaný Brdečkom a animátorom Jiřím Trnkom, ktorý bol i prvou filmovou adaptáciou príbehu o Limonádovom Joeovi. Szczepanik zároveň snímku stavia na pomedzie. Na jednej strane je ideologicky v službách komunistickej propagandy, pranierujúc alkoholizmus a americký kapitalizmus. Na druhej strane poskytuje divákom žiadaný únik, parodujúc žáner westernu. Ten doboví diváci nemali ako poznať, keďže s filmovým svetom Divokého západu nemali skúsenosť z kín, a preto nedokázali dostatočne oceniť jeho paródiu. Tvorcovia tak predstavili vlastný, fantazijný fikčný svet pomocou mnohých štýlových postupov. Použité sú bábky, animácia, staré techniky (farebné tónovanie, zrýchlený pohyb, zadná projekcia a stop-motion animácia) i moderné postupy (záber/protizáber, extrémne detaily). Výsledný dojem je však ucelený, vzťahy medzi postavami i dejová línia sú prehľadné, prostriedky sú podriadené cieľu ironicky odľahčiť a poskytnúť únik pre diváka v podobe sebareflexívnej paródie, ktorá mala ako žáner kľúčové postavenie v kinematografiách socialistických štátov.

 

Barbara Nováková