Nahota na prodej

2. augusta 2018

Sekcia: Špeciálne uvedenie

farebný, 102 min., Česko, 1993

Réžia: Vít Olmer

Scenár: Josef Klíma, Vít Olmer

Kamera: Juraj Fándli

Hudba: Ondřej Soukup

Hrajú: Lukáš Vaculík, Jiří Krampol, Karla Třísková, Marie Reisnerová, Ivan Jonák, Jiří Pomeje a ďalší

Ak by sme hľadali filmy, vystihujúce Zeitgeist ponovembrového Česka (s platnosťou i pre Slovensko), filmografia režiséra Víta Olmera nám bohato vystačí. Spoločenský chaos raných 90-tych rokov, majúci dopad i na kultúru sa stáva kulisou pre jeho tvorbu z tejto dekády. Po snímke Bony a klid, tematizujúcej fenomén vekslovania, obracia v Nahote na prodej pozornosť na prostitúciu, pričom ako inšpirácia mu poslúžila reportáž Josefa Klímu v týždenníku Reflex o prostitútkach a pasákoch. Hlavná dejová zápletka pozostáva z pátrania mladého novinára Egona, Čechoameričanky študentky Nancy a prepusteného policajta, dnes súkromného detektíva Poldu po stratenom dievčati, ktoré uniesli rómski obchodníci s prostitúciou. V prostredí podsvetia sa stretávajú so zločinmi najrôznejšieho druhu: prostitúcia, aukčné podvody, nedovolené ozbrojovanie, vojny medzi gangami a nechýba ani prepojenie so skorumpovanými vládnymi činiteľmi. Nahota na prodej je oceniteľná v rovine, v ktorej zobrazuje príznačné fenomény lacnej brakovej zábavy, ktorá zaplavila liberalizovaný trh, od bulváru až po porno. Vierohodne pôsobiace prostredia a postavy sú vyobrazené prostriedkami, typickými pre filmy nízkeho vkusu. Na rozdiel od nich, zabudnutých, to však film robí autenticky vo svojej podvratnosti. Pri jej hodnotení by sme sa mali oprostiť od uvažovania v binárnych kategóriách dobrý-zlý film. Olmerove exploatačné snímky môžeme označiť za „tak zlé, až sú dobré“ („so bad, it’s good“). Film prenáša diváka do „divokých 90-tych“, pričom nostalgiu za starými časmi rozhodne nepocíti, a so správnym nadhľadom sa dokáže na jeho nízkom vkuse dobre zabaviť.

 

Barbara Nováková