Obvinenie

2. augusta 2018

Sekcia: Filmový zemepis – japonské osemdesiate

Giwaku, farebný, 127 min., Japonsko, 1982

Réžia: Jošitaró Nomura

Scenár: Seičó Macumoto (kniha), Jošitaró Nomura

Kamera: Takaši Kawamata

Hudba: Jasuši Akutagawa

Hrajú: Kaori Momoi, Šima Iwašita, Norihei Miki, Akira Emoto, Kensaku Morita, Jiro Kawarazaki, Tecuró Tanba, Takeši Kaga, Isuzu Jamada a ďalší

Režisér Jošitaró Nomura a spisovateľ Seičó Macumoto patria v Japonsku medzi najvýraznejších predstaviteľov detektívneho žánru, konkrétne takzvaného sociálneho prúdu v subžánri suiri šósecu (detektívne záhady riešené prostredníctvom dedukcie). Obaja vo svojich dielach často využívajú detektívne zápletky pre ostrú kritiku negatívnych spoločenských javov, ako napríklad korupcie, a tiež pre reflexiu ľudskej psychiky. Dá sa teda povedať, že obaja tvorcovia potvrdzujú priepustnosť hranice medzi vysokým a nízkym, čo je akýsi leitmotív celej tejto sekcie. Ďalším ich spoločným znakom je vysoká produktivita, Macumoto počas svojej 42 ročnej spisovateľskej kariéry vytvoril 450 diel, Nomura za 32 rokov režíroval 47 filmov.  Nomurova filmografia je navyše popretkávaná adaptáciami Macumotových kníh a spoločne pracovali na ôsmych scenároch.

Snímka Obvinenie, takisto založená na Macumotovom románe, začína scénou príjazdu bohatého staršieho muža a jeho krásnej mladej manželky do prímorskej dediny. Idylický moment o niečo neskôr vystrieda záber na auto, ktoré sa zrúti z móla do vody. Mladej Kumako sa z auta podarí na poslednú chvíľu dostať, avšak jej manžel vo vode umiera. Jeho smrť je však poistená na 300 miliónov jenov a tak sa z Kumako stáva hlavná podozrivá. Jej obhajkyňou v súdnom procese je právnička Ricuko Sahara, silná žena, ktorej sa podarilo presadiť vo výlučne mužskom svete. Tá musí prekonať svoju nedôveru a zároveň zistiť, kto by mohol stáť za vraždou starého pána.

Obvinenie jednoznačne popisuje problém povojnového nihilizmu, keďže ústredným motívom je najmä chamtivosť a absencia akýchkoľvek „zdravých“ medziľudských vzťahov. Súčasne kritizuje nadvládu patriarchátu v modernej japonskej spoločnosti, plnú rodových stereotypov.

 

Marcel Šedo