Prípad Barnabáš Kos

2. augusta 2018

Sekcia: Fenomén Slovensko: komédie

čiernobiely, 88 min., Československo, 1964

Réžia: Peter Solan

Scenár: Peter Karvaš, Albert Marenčin, Peter Solan

Kamera: Tibor Biath

Hudba: Pavol Šimai s použitím skladieb Petra Iľjiča Čajkovského, Antonína Dvořáka, Franza Liszta, Jána Cikkera

Hrajú: Josef Kemr (nahovoril Ivan Krivosudský), Jarmila Košťová, Milivoj Uzelac (nahovoril Michal Belák), Josef Bartl, Ján Bzdúch, Hana Sarvašová, Viliam Polónyi, Eduard Grečner a ďalší

Prípad Barnabáš Kos je modernisticky nasnímané existenciálne podobenstvo, satirizujúce socialistickú spoločnosť a slabosť jednotlivca zoči-voči moci. Režiséra Solana priťahovala satirická poetika spisovateľa Petra Karvaša už predtým. V roku 1956 natočil film Čert nespí na základe Karvašovej rovnomennej zbierky poviedok. O rok neskôr plánoval zrealizovať film Prípad Barnabáš Kos podľa poviedky Barnabáša Kosa vzostup a pád, nebolo mu to však umožnené a film mohol byť natočený až o sedem rokov neskôr. Film sa tematicky delí do dvoch rovín: charakterová štúdia postupnej premeny jednotlivca nadobúdajúceho moc a zároveň sofistikovaná, ironizujúca obžaloba totalitného a absurdnými príkazmi sa vyznačujúceho spoločenského zriadenia. Obe majú nadčasový a univerzálny presah, ktorým sa vyznačujú Solanove filmy vo všeobecnosti. Barnabáš Kos je človek-milión, jeho dobrosrdečný charakter je slabosťou a nie morálne uvedomelou cnosťou. Počiatočné postavenie v orchestri reflektuje i to spoločenské: všetci sa bez neho ako trianglistu zaobídu, je len nahraditeľnou jednotkou v súkolesí. Výber nenápadne pôsobiaceho Kemra do hlavnej role je nanajvýš vhodný. Subtílnym prejavom vyjadruje premeny svojej postavy. Poukázaním na absurdné fungovanie totalitného režimu sa film dá zaradiť medzi diela ako Hlava XXII. či fikčné svety Georga Orwella. Uniformita spoločnosti je vyjadrená aj v štýle, vychádzajúcom z postupov Novej vlny: minimalizmus a prísne geometrické, vyprázdnené interiéry, svietenie, rámovanie a pohyby kamery. Emblematickým sa stáva tvar trojuholníka v podobe trianglu, vrhaných tieňov či tvarov nábytku.

 

Barbara Nováková