Pytlákova schovanka aneb Šlechetný milionář

2. augusta 2018

Sekcia: Film a história: 100 rokov československej kinematografie

čiernobiely, 109 min., Československo, 1949

Réžia: Martin Frič

Scenár: Rudolf Jaroš, Milan Noháč, Josef Neuberg, František Vlček

Kamera: Karel Degl

Hudba: Julius Kalaš

Hrajú: Oldřich Nový, Hana Vítová, Ella Nollová, Otomar Korbelář, Theodor Pištěk, Zdeněk Dítě a ďalší

Snímka je filmovou paródiou predvojnových filmov z 30. rokov, protektorátnych veselohier a tiež tzv. brakovej literatúry či schematickej operetnej tvorby. Paródia je špeciálne dôležitý subžáner komédie v československom kontexte. Umožňovala totiž venovať sa žánrom, ktoré neboli zastúpené v dobovej produkcii a zároveň využiť talenty tvorcov a brať do úvahy aj ideologické požiadavky. Pytlákova schovanka tvorí spomedzi ostatných dobových paródií výnimku. Ironizuje filmy, ich typické postupy a herecké štýly, ktoré v československej kinematografii prítomné boli, a ktoré samotný režisér Frič i natáčal a herci tu prítomní v nich vystupovali. Film bol uvedený do kín rok po skončení druhej svetovej vojny, práve v čase, keď tieto staršie české a aj nemecké filmy už boli z nich stiahnuté a uvádzanie zahraničných titulov bolo obmedzené. Fričova snímka preto zrejme zapôsobila na divákov ako akýsi nostalgický návrat do predvojnových buržoáznych čias, čo nebolo v súlade s pofebruárovou kultúrnou politikou. Niektorí boli totiž tak očarení týmito konvenciami, že nedokázali rozoznať, že sa stali obeťami paródie, keď film vnímali ako vážnu drámu. Dej filmu je rozdrobený do niekoľkých línií, je plný nepravdepodobných náhod a osudových stretnutí. Kráska v núdzi Elén uteká z dediny do mesta, predstavujúceho liaheň dekadencie, na skúšku do divadelnej agentúry. Pokušeniam mesta nepodľahne vďaka láske chudobného huslistu Sedloňa (Zdeněk Dítě) a tiež milionára a milovníka umenia Reného Skalského (Oldřich Nový). Vo farebnom závere filmu, zaradenom po cenzúrnom zásahu, pred divákov predstúpi Oldřich Nový a do kamery oznámi, že sa filmom chceli vysmiať sentimentálnostiam a životu, v ktorom sa nepracuje, čo je jasný odkaz, že nastáva doba nová.

 

Barbara Nováková