Stavitel chrámu

2. augusta 2018

Sekcia: Film a história: 100 rokov československej kinematografie

čiernobiely, 39 min., Československo, 1919

Réžia: Karel Degl, Antonín Novotný

Scenár: Vladimír Šrámek, Jan E. Koula

Kamera: Jindřich Brichta

Hrajú: Jakub Seifert, Rudolf Deyl st., Karel Kolár, Eva Vrchlická st., Jaroslav Hurt, Florentin Steinsberg, Rudolf Deyl ml. a ďalší

Stredometrážna (podľa dnešných kritérií) snímka Stavitel chrámu predstavuje v kontexte českej kinematografie neskorých desiatych rokov 20. storočia dielo s historickým námetom. Spomedzi ostatných filmov z tejto tematickej línie, natočených tiež v prvom roku československej samostatnosti (Noc na Karlštejně, Rabi Löw, Utrpením ke slávě) sa vyznačoval najvyšším diváckym záujmom v dobe svojho uvedenia. Jeho tvorcovia z filmovej výrobne Bratří Deglové, ktorá bola založená tiež v roku 1919, ním mierili aj na zahraničný trh, preto má v porovnaní so spomenutými snímkami vyššie produkčné hodnoty. Tie sa odzrkadlili v podobe finančných nákladov, vynaložených na výpravu, kostýmy či dekorácie, ktoré mali film priblížiť k úrovni zahraničných. Investície sa im vyplatili, keďže film zaznamenal nielen domáci, ale na české pomery aj nezvyklý zahraničný úspech, najmä vo Francúzsku, kde bol uvedený pod názvom La Cathédrale. Scenár filmu je adaptáciou literárneho spracovania pražskej povesti zo XIV. storočia od spisovateľa Aloisa Jiráska v Starých pověstech českých. Povesť podáva príbeh architekta Petra Parléřa, stavajúceho na pokyn kráľa Karola IV. gotický chrám v Prahe, ktorý čelí závisti ostatných staviteľov. Tí rozšíria klebetu, že je to dielo diablovo, ktoré sa zrúti a robotníci preto odmietajú z neho odstrániť drevené lešenie. Architekt z obavy pred zrútením upíše svoju dušu diablovi. Snahu o reprezentatívnu umeleckú stránku vidno popri výprave aj v zložení hereckého ansámblu, objavili sa v ňom členovia Národného divadla Jakub Seifert v roli kráľa a Rudolf Deyl st. ako architekt. Scény sa natáčali na lokáciách práve dokončovanej Katedrály sv. Víta, obstavanej lešením, pričom pre napínavú scénu v závere filmu bol použitý detailný model, a to poprvýkrát v českej kinematografii.

 

Barbara Nováková