Zde jsou lvi

9. augusta 2017

Film a história

 

čiernobiely, 92 min., Československo, 1958

Réžia: Václav Krška

Scenár: Oldřich Daněk

Kamera: Jaroslav Tuzar

Hudba: Jan F. Fischer

Hrajú: Karel Höger, Dana Medřická, Jarmila Smejkalová, Alena Kreuzmannová, Bedřich Vrbský, Svatopluk Matyáš a ďalší

 

Z radu budovateľských filmov vyčnieval titul Zde jsou lvi už v dobe svojho vzniku výrazne revizionistickým poňatím. Dodnes udivuje najmä nadštandardným formálnym spracovaním, ktoré štylisticky zabieha až do expresionizmu, či filmu noir. Dielo bolo vďaka svojmu kritickému postoju voči optimistickej budovateľskej ideológii odstrihnuté od distribúcie v kinách a nikdy sa mu nedostalo patričného vzkriesenia ako titulom Československej novej vlny, aj keď väčšinu z nich svojou zaujímavou dramaturgickou stavbou a formálnym spracovaním prevyšuje. Príbeh baníckeho inžiniera a nihilistického alkoholika Štěrbu je zaujímavý z viacerých dôvodov. Toto dielo brilantne kĺže po mnohých klišé budovateľských filmov, aby ich ostro znegovalo a nakoniec ich naplní autentickým obsahom. Jeho výnimočnosť tkvie v retrospektívnom rozprávaní a v dômyselnej práci so sujetom. Len máloktorý československý film dokázal tak dobre klamať telom a pohrávať sa s diváckym očakávaním. V tomto sa Levy približujú viac hollywoodskej žánrovej tradícii ako k trendom v domácej kinematografii. Divák prehodnocuje svoj postoj k hlavnému hrdinovi postupne ako mu sujet vyjavuje viac a viac podstatných informácii o jeho minulosti. Režisér Václav Krška (celoživotný „lyrik a poeta“ filmového obrazu) pri tomto diele použil štylistické a naratívne postupy takzvaných noiroviek, ktorých je v československej kinematografii ako šafranu: expresionistické kompozície obrazu, exaltované herectvo, tému alkoholizmu a nihilizmu, či postavu femme fatale. Ku katarznému zážitku z filmu v nemalej miere prispieva aj exaltovaný a precízny herecký výkon hviezdy českého kina Karla Högera.

 

Peter Gärtner