Déjà vu

Déjà vu, farebný, 108 min., Poľsko, 1989
Réžia: Juliusz Machulski
Scenár: Alexandr Borodjanskij
Kamera: Janusz Gauer
Hudba: Krzesimir Debski
Hrajú: Jerzy Stuhr, Vladimir Golovin, Wojciech Wysocki, Galina Petrovová, Nikolaj Karačencov, Liza Machulská a ďalší

 

Dej filmu sa začína v Chicagu v roku 1925, v čase prohibície. Mafián Mick Nitsch zrádza svojich kumpánov, informujúc políciu o nelegálnom obchode s alkoholom a uniká do zeme svojich predkov, Sovietskeho zväzu. Na jeho dopadnutie je vyslaný mafián poľského pôvodu John Pollack (režisér Machulski sa vždy vedel pohrať s menami postáv), stvárnený známym hercom Jerzym Stuhrom. Pollack v prestrojení za entomológa pripláva do Odesy na prvej americkej lodi od boľševickej revolúcie a prekonáva nástrahy odlišného sveta.

Poľsko-sovietsky akčný film je humorným pastišom západných a východných filmov a kultúrnych stereotypov. Čím lepšie povedomie divák má o (filmovej) histórii, tým zábavnejšie mu príde sledovanie Machulského originálne prepájanie odkazov na žáner americkej gangsterky a sovietske reálie a filmy. Režisér kultových poľských komédií encyklopedicky zmieňuje známe snímky a mená. Nechýbajú Vtedy v Amerike, Krstný otec, Neobyčajné dobrodružstvá Mr. Westa v krajine boľševikov (ktorého modernou verziou vlastne film je), Čapajev, Ejzenštejnove odeské schody v Krížniku Potemkin, My z Kronštatu, Optimistická tragédia a mihnú sa tu postavy, nesúce mená de Niro, Coppola, Scorsese, Pacino a Stallone.  

Názov filmu vyjadruje pocit “už raz zažitého”, pojednávajúc o narušení pamäti na kolektívnej aj individuálnej úrovni (v prípade Pollacka, ktorý trpí jej opakovanou stratou). Déjà vu, natáčaný v revolučnom roku 1989, je správnou voľbou na pripomenutie si tohtoročného 30. výročia od pádu Železnej opony. V rámci programu Hviezdnych nocí bude snímka premietnutá spolu s Machulského debutom Vabank, s ktorým zdieľa originálne odkazovanie na tradíciu kriminálneho žánru a filmom Kingsajz, v ktorom taktiež humorné situácie vznikajú z porovnania medzi krajinou hojnosti a nedostatku.

 

Barbara Nováková