Za hrsť dolárov

Per un pugno di dollari, farebný, 96 min., Taliansko/Španielsko/Záp. Nemecko, 1964
Réžia: Sergio Leone
Scenár: Sergio Leone, Víctor Andrés Catena, Jaime Comas Gil
Kamera: Massimo Dallamano, Federico G. Larraya
Hudba: Ennio Morricone
Hrajú: Clint Eastwood, Marianne Koch, Gian Maria Volonté, Wolfgang Lukschy, Sieghardt Rupp, Joseph Egger, Antonio Prieto, José Calvo a ďalší

 

Slovné spojenie „filmový zázrak“ v tomto prípade nie je použité zbytočne. Za hrsť dolárov nie je len obyčajný western, je to Leoneho umelecký manifest, dielo biblických rozmerov, moderný mýtus a filmársky majsterštyk. Nič nebolo väčší vabank, ako v 60. rokoch točiť western, keď sa tento žáner dostal za hranicu svojho zániku, a to dokonca v Európe! Talian Leone mal víziu a nenechal si ju vziať. Tušil, že na Starom kontinente stále drieme cieľovka pre western a nemýlil sa. Za veľmi skromný budget najal amerického herca. Hviezdy odmietli, tak zobral aj Clinta Eastwooda, v tej dobe céčkového herca, ktorému nikto neprorokoval veľkú kariéru. Na nové kulisy neboli peniaze, tak použil staré a rozbité po predošlých produkciách. A k prospechu veci. Jeho film vyzeral špinavo, zaprášene, upotene, nie ako sterilné čiernobiele a moralistické hollywoodske klasiky s mačistickým Johnom Wayneom. Kulisu divokého západu použil na inscenáciu mýtického príbehu o spasiteľovi, ktorý nakoniec obetuje vlastný prospech pre dobro iných. Jeho novoty ako megadetaily tvárí, opulentná hudba, preexponovaný zvuk či fetišisticky presná stavba mizanscény stvorili nevídaný expresívny štýl. Za hrsť dolárov bol tiež vtipnou paródiou klasického westernu, ale v rovnakej miere aj najzasvätenejšou fanúšikovskou poctou, ktorá sa stala jedným z míľnikov filmovej popkultúry. Z filmu sa stal globálny hit a odštartoval vlnu tzv. „špagety westernov“. Leone len nevzkriesil mŕtvy žáner, ale zadefinoval aj to, ako má vyzerať moderná, na odkazoch a recyklácii klasiky založená kinematografia, ktorá je na jednu stranu veľmi umelecky ambiciózna, na druhú stranu sa nebráni vyzerať brakovo a brať si z braku to dobré. 

 

Peter Gärtner