KATARZIA & PJONI

Enfant terrible slovenskej hudobnej scény, nespútaný samorast, umelkyňa rozdeľujúca ľudí na svojich milujúcich fanúšikov a ufrfľaných hejterov, provokatérka, či dokonca prvá slovenská pop-feministická hviezda? Toto všetko je Katarzia. Hudobníčka, ktorá urobila v rámci svojej kariéry aj v rámci slovenskej scény za pár rokov veľkú piruetu a ťažko bude niekto tvrdiť, že jej nejde karta.

Civilným menom Katarína Kubošiová dlho hľadala svoj výraz a dlho nebolo jasné, že bude z nej nakoniec slávna muzikantka. Katarína sa motala v hereckom prostredí či vo filmárskej komunite. Keď sa z ničoho nič postavila na pódium s akustickou gitarou a predstavila publiku svoje síce často naivné no svojim spôsobom veľmi autentické a svieže „kúpeľňové“ piesne, okamžite na seba strhla pozornosť. V jej tvorbe nebol žiadny kalkul. Punkovo nahraté piesne začali kolovať youtubom a impresívne texty o vzťahoch či generačných trápeniach si automaticky získali oddaných fanúšikov. Jej debut Generácia Y bol udalosťou.

Od počiatku však mala okrem oddaných fanúšikov aj silný tábor takzvaných hejterov, ktorých argument znel, že jej tvorba nie je nič hudobne zaujímavé, a ktorých hlavne dráždil jej esprit „drzej“ ženskej umelkyne. Dnes už však nikoho o svojich kvalitách presviedčať nemusí. Jej druhý album Agnostika, na ktorom opustila imidž folkáčky, potvrdil nástup výraznej tvorivej osobnosti. Katarzia si získala uznanie najmä za výborné texty. Často zaznievali argumenty, že také hlboké, tiež surové a zaujímavé slovenské texty zneli z rádií od speváka popového ranku naposledy v slávnej éry Riša Müllera. Album nezaostával ani hudobne, Katarzia si upevnila na scéne svoje miesto na pomedzí experimentujúceho undergroundu a inteligentného popu.

V roku 2018 prichádza jej tretí počin a opäť všetkým trocha vytrela zrak. Platňu Antigona vyprodukovala spoločne s jedným z najtalentovanejších producentov domácej elektronickej scény Pjonim ako soundtrack k predstaveniu Antigona v Slovenskom národnom divadle. A jednalo sa o jednu z najväčších, ak nie o tu najväčšiu udalosť na slovenskej hudobnej scéne (aktuálne je v shortliste Radiohead_Awards na album roka a my prorokujeme, že ho vyhrá). Album je dokonalý, odvážny, provokatívny, vycibrený a zdvihol slovenskú populárnu hudbu na nový stupienok. Katarzia spieva nekompromisné texty o rebeľujúcich ženách, či len o ženských pocitoch, o ktorých mačistická populácia nerada počuje, a dielo je tak nábojom do celospoločenskej diskusie proti otvorene či skryte myzogýnnemu publiku. Jej spev prechádza do ostrého rapu a všetko podkresľuje naliehavá a svetovo znejúca elektronika. Týmto počinom ju pri všetkej skromnosti a úcte môžeme pasovať za vedúcu postavu slovenského pop-feminizmu, ktorý za našimi hranicami fičí už nejaký ten rok.

Sme nesmierne radi, že sa v lete 2019 objaví s audiovizuálnou show Antigona spoločne s Pjonim aj na Hviezdnych nociach v Bytči!