Zabudnite na „dobrý vkus“ a otvorte svoje filmové srdce

4. júla 2017

Najväčšiu časť programu multižánrového festivalu Hviezdne noci stále tvoria filmy. Ak chcete v lete zažiť niečo skutočne výnimočné, čo sa týka objavovania nových filmov, tak ste na Hviezdnych nociach správne. Aj keď objavovať nové neznamená vždy objavovať filmové novinky. Koncept Hviezdnych nocí je opačný, chce pre vás objaviť nové a skryté v dejinách kinematografie či v oblastiach, na ktoré sa pozerá pomedzi prsty. Žiadna honba za tuctovými titulmi akých sa pre festivaly vyrábajú ročne stovky, ale poctivé dolovanie v najskrytejších zákutiach smerujúce k objavovaniu nečakaných drahokamov. Zabudnite na „dobrý vkus“ a otvorte svoje filmové srdce novým zážitkom.

Úplnou novinkou bude sekcia nazvaná ACTION!. Predstavíme v nej diela filmárov, ktoré na prvý pohľad spadajú do škatuľky brak (žáner akčný film a horor), pri bližšom preskúmaní však zistíte, že sa jedná o nápadité diela, ktoré majú v sebe navyše iskru pravého filmárskeho zápalu. Pôjde najmä o filmy, ktoré vznikli v totálne nízkonákladových podmienkach, čo však nezabránilo autorom v tvorivom rozlete, naopak ich dielam to ešte viac prospelo. Ťahákom tejto sekcie by mali byť tento rok filmy z ugandského Wakaliwoodu – afrického Hollywoodu.

O filmoch z Wakaliwoodu sme počuli už dávnejšie a nikdy nás nenapadlo, že by bolo možné ich raz na našom festivale premietať. Keď sme ich však uvideli, pochopili sme, že to jednoducho musíme mať. Tvorba z Wakaliwoodu sa vymyká všetkému, čo ste doteraz mohli vidieť. Prvá reakcia publika je niečo na hranici šoku a opovrhnutia. Keď si však človek tieto filmy pozrie celé, zistí, že sa podaril obyvateľom slamu Wakaliga v hlavnom meste Ugandy husársky kúsok – natočili doslova geniálne filmy s nulovým rozpočtom, ktoré nie sú zviazané žiadnymi pravidlami, cenzúrou ani tlakom trhu. Po pár mesiacoch kontaktovania rôznych kaskadérov a hercov z Ugandy na Facebooku sme sa dostali až k šéfovi celého štúdia africkému Tarantinovi Isaacovi G.G. Nabwana, ktorý bol nadšený, že chceme ich filmy premietať a momentálne máme už kópie bezpečne v Bytči.

Príbeh filmov z Wakaliwoodu sa začal písať v roku 2010, keď vznikol ich prvý film Who killed Captain Alex?, ktorý sa stal v miestnom slame senzáciou. Ak by sme chceli opísať ako film vyzerá, bude to len ťažko možné. Jedná sa o niečo ako skríženie Ramba, filmov Buda Spencera/Terence Hilla, kung-fu filmov a sebareflexívnych diel Jeana-Luca Godarda. Filmy majú v sebe zároveň hlboký sociálny kontext, pretože sú zasadené do krutých reálií ugandských slamov, čo je na nich však najlepšie je nadšenecký prístup. Tvorcov netrápi, že nemajú patričné filmové vzdelanie, techniku či rekvizity. Všetko si svojpomocne vyrobia. Zbrane si lepia z inštalatérskych trubiek a hrncov, náboje si strúhajú z dreva, postprodukčné digitálne efekty sú tie najlacnejšie aké si viete predstaviť. Nikoho netrápia technické nedostatky, filmy sú nazvučené na kolene a úplný bonus je komentátor, ktorý komentuje celý dej filmu, imituje postavy na plátne a všetko prekladá nákazlivým hurónskym smiechom. Radosť z tvorby filmu nebola nikdy čírejšia a my sa o jej výsledky v podobe wakaliwoodskych trhákov radi na festivale podelíme.

Sekciu budú dopĺňať tituly z našej proveniencie, ktoré vznikli obdobným spôsobom, a ktorým sa tiež neušlo patričného uznania. Uvedieme slovenský projekt Socialistický Zombi Mord, z roku 2014 a chceme tak vzdať poctu celému tímu stojacemu za týmto filmom. SZM si tvorcovia-nadšenci vydupali zo zeme a po úmorných ôsmych rokoch ho priviedli k životu, aby sa stretli najskôr s opovrhnutím filmových distribútorov, marginalizáciou zo strany kritiky, a nakoniec sa dočkali neskrývaného obdivu zo strany divákov po svojpomocnom uvedení filmu v kinách. V podstate skupine amatérov, ktorá za vlastné úspory a po večeroch dala dokopy prvý slovenský skutočne akčný film, sa podarilo niečo nevídané. Je všeobecný predsudok, že v našich končinách sa nemôže dariť filmom v žánri ako horor či akčný film. Tvorcovia SZM dokázali, že to nie je pravda a svojim výtvorom vytreli zrak celej slovenskej filmovej scéne. Na diele je samozrejme poznať nízky rozpočet a technické nedostatky, ak sa však pozeráte pozorne, za fasádou objavíte filmársky um, objavíte talent pre tvorbu filmu, a na to nepotrebujete veľký rozpočet. Príbeh zombi hororu odohrávajúci sa na základnej škole v časoch socializmu srší humorom, uvedomelými vtípkami a predovšetkým nevídane dobre natočenou akciou, ktorá sa po choreografickej a dramaturgickej stránke vyrovná aj profesionálnej produkcii. Keď sa pozrieme na kariéru režisérskych velikánov ako Robert Rodriguez či Peter Jackson, ich cesta sa začínala veľmi obdobne. Socialistický Zombi Mord ako vyvražďovací horor medzi pioniermi a zombíkmi je navyše aj najlepšou reflexiou obdobia socializmu aká tu po roku 1989 vznikla. Nejedná sa totižto o žiadny bezzubý retro gýč, ale o poriadnu nakladačku, ktorá dobe komunizmu doslova strháva rovnošatu z tela.

Ďalším filmom, ktorý doplní sekciu bude nedávno natočený český horor Nenásytná Tiffany režiséra Andyho Fehu. Toto nenápadné dielo si na Hviezdnych nociach dokonca odbije svoju slovenskú premiéru. V porovnaní s predošlými titulmi nevsádza Tiffany až tak veľmi na akciu či gore efekty, jedná sa skôr o umne vyrozprávaný, inteligentný a veľmi vtipný komediálny horor. Spoločným spojivom s vyššie uvedenými titulmi je schopnosť spraviť za málo peňazí veľa muziky. Hlavný hrdina vykrádač chát a flákač Pepa (životná rola Leoša Nohu) sa pri jednej lúpeži dostane k stratenej kamere a objaví záznam, ktorý ho zavedie k nevídanému bohatstvu. Hlavnou devízou filmu je výborný scenár a práve herecké poňatie Leoša Nohu. Ten sa dokonale zmocnil úlohy „krčmového štamgasta“ bez chrbtovej kosti, ktorý je ochotný za pár zlatých na pivo obetovať kamarátov z ulice tajomným silám z podsvetia.

Štvrtou filmovou sekciou Hviezdnych nocí bude Film a história, ktorá je stálicou už od prvého ročníka. Tento rok sa dožije redizajnu. Nebudeme sa v nej zameriavať na konkrétnu historickú epochu, ale bude to ponor do dejín filmu ako taký. Pokúsime sa v nej predstaviť mix takmer úplne zabudnutých diel a klasík, ktoré si pýtajú opätovné uvedenie na veľkom plátne. Špecifikom sekcie bude, že sa zameriame najmä na filmy z histórie českého kina.

V letnom kine na zámku by sme radi uviedli v digitálnej podobe dva emblematické filmy, ktoré boli nedávno zreštaurované a to tituly Adéla ještě nevečeřelaStarci na chmelu. Oba snímky možno zaradiť k absolútnemu vrcholu českej filmovej pokladnice a uviesť ich chceme najmä preto, aby sme ich predstavili mladším ročníkom, ale aby sme dopriali aj tým najstarším vidieť filmy svojej mladosti opäť na striebornom plátne.

Ďalšie dva tituly v sekcii už budú poctivou filmovou archeológiou. Predstavíme totižto dva nemé filmy génia českého filmu dvadsiatych rokov a priekopníka Karla Lamača a to presne titul Bílý ráj (1924) a Otrávené Světlo (1921). Karel Lamač bol známy ako jeden z členov „silnej štvorky“ českého nemého filmu,  okrem Čiech režíroval nákladné filmy v mnohých ďalších európskych krajinách. Už jeho ranná tvorba, ktorú chceme predstaviť, prezrádza výnimočný talent v spôsobe rozprávania príbehov. Lamač bol jednoznačne profesionálny režisér svetového rozmeru v našich končinách, a preto si jeho tvorba zaslúži vytiahnuť po dlhých rokoch na svetlo sveta.

Vrcholom sekcie by malo byť uvedenie filmu Zde jsou lvy z roku 1958 s Karlom Högerom v hlavnej úlohe. Psychologická dráma z obdobia budovateľských filmov vyčnieva z rady svojím revizionistickým poňatím, ale najmä nadštandardným formálnym spracovaním, ktoré štylisticky zabieha až do expresionizmu. Film bol vďaka svojmu ambivalentnému postoju voči optimistickej dobovej ideológii odsunutý na druhú koľaj a nikdy sa mu nedostalo takého vzkriesenia ako titulom Československej novej vlny zo šesťdesiatych rokov, aj keď väčšinu z nich svojou zaujímavou dramaturgickou stavbou prevyšuje. Vzkriesime ho v Bytči na Hviezdnych nociach, buďte pri tom! Za možnosť uviesť všetky tieto úžasné filmy vďačíme Českému centru v Bratislave.

Vrcholom nielen sekcie Film a história, ale celého festivalu bude projekcia filmu Popol a diamant z roku 1958, ktorý chceme na festivale uviesť ako poctu veľkej postave svetového filmu Andrzejovi Wajdovi z Poľska. Wajda opustil svoju režisérsku stoličku na jeseň minulého roku. Bol to režisér, ktorý režíroval doslova ešte z truhly. Zanechal za sebou mraky filmov, nakrúcal od konca druhej svetovej vojny až do roku 2016. V Poľsku je niečo ako najväčší národný režisér. Jeho dielo však neutrpelo napriek množstvu superlatívov, ktoré sa okolo neho motajú. Jeho filmy v rôznych epochách dosahovali najvyššiu kvalitu a žali úspechy po celom svete. Popol a diamant je jedným z jeho najkryštalickejších filmov. Film bravúrne zrežírovaný, plný emócií a tragiky ako sa na antivojnové dielo patrí, film ktorý aj dnes môže slúžiť ako učebnica filmovej réžie. Na Hviezdnych nociach ho premietneme pekne po starom z 35mm filmovej kópie.

Spolu so sekciami Filmový zemepis – ÍrskoPocta Buster Keaton sú to už 4 filmové sekcie, ktoré sme zverejnili a ďalšie dve ešte zverejníme. Spolu vás v Bytči čaká počas 4 dní viac ako 40 filmov. Premietať sa bude v piatich lokáciach od rána až do polnoci. Nezabudnite si kúpiť lístkyrezervovať ubytovanie na festival.

Peter Gärtner